Spotkania z Twórcami: Jarosław Dawidziuk

Spotkania z Twórcami: Jarosław Dawidziuk

Jarosław Dawidziuk

Z grafiką jestem związany od lat, moje początki sięgają czasów liceum.
W tym czasie zajmowałem się różnymi rodzajami grafiki cyfrowej - od modelowania i digital sculptingu, przez tracking, lightning i compo, po efekty.
Moje aktualne stanowisko to Effects Technical Director - zajmuję się tworzeniem systemów symulujących zjawiska zbyt skomplikowane dla tradycyjnych metod animacji (symulacje cząsteczkowe, fluidy, dynamika ciał sztywnych itp.). Stanowisko to stanowi miks tradycyjnego artysty 3d i programisty. Od FX TD wymaga się bardzo dobrej znajomości kompozycji, doskonałego oka do szczegółów, rozwiniętego zmysłu obserwacji, kreatywności wyczucia tempa i skali.
Z drugiej strony niezbędne jest mocne zaplecze techniczne, bardzo dobra znajomość praw rządzących grafiką 3d, doskonałe zrozumienie procesów zachodzących w czasie jej tworzenia.
W realiach produkcji FX TD często zmuszeni są do tworzenia bardzo specyficznych efektów - z tego względu znajomość programowania/skryptowania jest na tym stanowisku wysoce pożądaną.
Ponadto, jako nieliczni członkowie postprodukcji musimy rozumieć większość jej etapów - dlatego też FX TD z doświadczeniem generalisty jest szczególnie cenionym profilem.

W czasie pracy w Platige'u balansowałem pomiędzy stanowiskiem 3d Generalist a FX TD - oprócz rnd oraz tworzenia efektów do reklam, zwiastunów gier, filmów i spektakli teatralnych (3d live theather), okazyjnie zajmowałem się modelowaniem oraz digital sculptingiem.
W MPC pełniłem stanowisko FX TD przy "Pirates of the Carribean: Dead Man Tell no Tales"- byłem odpowiedzialny za tworzenie systemów do symulacji wody, dymu, piachu, udoskonalania narzędzi pipeline'owych, rendering efektów i wstępne compo.
W styczniu dołączyłem do teamu Framestore na tym samym stanowisku - jestem odpowiedzialny za rnd, tworzenie proceduralnych narzędzi, doskonalenie narzędzi istniejących, wszelkiego rodzaju efekty.

Jednym z największych kroków w mojej karierze była decyzja o skupieniu się i specjalizacji w kierunku efektów - jest to jedna z najcięższych dróg w postprodukcji, wymagająca dużo czasu, znajomości wielu zagadnień, ciągłego rozwoju i determinacji w doskonaleniu swoich umiejętności.